Skip to main content

Sós Evelin képzőművész emlékére

 

A napokban kaptuk a szomorú hírt,

Sós Evelin képzőművész, alapító tagtársunk, szeretett és megbecsült kollégánk,

2021.december 4-én, életének 76. évében, elfogadással és békével viselt hosszú betegség után elhunyt.

Az utóbbi években ágyhoz kötve alkotta műveit mobiltelefonján. A fájlokat folyamatosan elküldte társaságunknak, így aktívan  jelen lehetett kiállításainkon, részt vehetett programjainkban.

Búcsúztatásáról, temetéséről még nincs hír, Lánya intézkedik.

Sós Evelin képzőművész

Sós Evelin
Sós Evelin képzőművész (1945-2021)


2015-ben önálló kiállítást rendeztünk 70. születésnapjának alkalmából a MET Galériában, ahol tolószékben ülve, személyesen vett részt a megnyitón családjával, kollégái körében.

A kiállításával egyidőben megjelentettük a Képírás Művészeti Alapítvánnyal együttműködésben a Képírás Füzetek sorozatban, Banándíszítésű lemez című, 1994-2014 közötti  elektrográfiai munkásságát bemutató kiadványt.

Sós Evelin MET

2020-ban, 75. születésnapja alkalmából  3D virtuális tárlaton válogatást mutattunk be legfrissebb alkotásaiból.

A Zsoltárok mobiltelefonra c. kiállítás megtekinthető az alábbi linken:

http://archivummet.hu/sos-evelin


„Az örökösen táskájában lapuló fényképezőgépével, exponálásra mindig kész állapotban jár-kel a városban. Közvetlen környezetéből, a nagyváros hulladékaiból építkezik: amit az emberek elhagytak, eldobtak, letörtek, széttéptek, összegyűrtek, elejtettek. Olyan periférikus helyekről, terekről, kapunk tőle információt, mint egy járdaszél, egy még fel nem száradt pocsolya, lapuló árnyék, szökőfélben lévő, megpihenő napsugár egy elhagyott lépcsőházban…

Sós Evelin minden útja felfedező körút. Feltérképezi a város elhagyott, észre nem vett tárgyi világát, hogy aztán összegyűjtött motívumait a fénymásológép mechanizmusának boszorkánykonyhájának bugyraiba vetve átköltse…és az elhagyott, eldobott, letört, széttépett, összegyűrt, elejtett darabokból újra egy egészet, képet formáljon. Sós Evelin alkotásaival az elektrográfia sajátos területét , az egyediség-sokszorosítás lehetőségeinek problematikáját járja körül. De ez a sokszorosítás nem az a sokszorosítás, melyet a gép rendeltetésének megfelelően, mechanikusan végez, hanem finom árnyalatnyi változtatásokat épít be az ismétlődő motívumok sorába. Feltárva ezáltal egy másik dimenziót, vizuális nyelvre lefordítja, és sajátos zenei ritmusba rendezi. Fotó-betű-tárgy-szövegtöredékek-zene költői szintézisét teremti meg műveiben. Játékos és ötletgazdag formákat tár fel szemünk számára, miközben kérdez, válaszol, vitatkozik, vagyis kommunikál a vizualitás nyelvén, beavatva a szemlélőt a hétköznapok misztériumába. Sós Evelin marginális tájakra vezeti el a nézőt, ahol a „hibát” – amit Perneczky Gézát idézve „CSODÁNAK” is nevezhetünk: … mert miután a transzcendens utakat mind lezárták, és az égő csipkebokrokat eloltották, csupán ez maradt, a hiba.

Az egyetlen út, amely a csoda, a teljesebb valóság felé vezet. Sós Evelin termékeny alkotó, fogékony, fényérzékeny szellemének sziporkáit gazdagon szórja ránk, hogy napjaink, életünk, vizuális világunkat gazdagítsa.”

(Részlet HAász Ágnes megnyitójából. Elhangzott az Örök Mozgó Mozi könyvesboltjában 1994. augusztus 19-én, Budapesten)



Tisztelettel és szeretettel emlékezünk rá, velünk marad, csak átlépett az Örökös tagok sorába.

Alkotásaival hamarosan december 13-án találkozunk a Genezis videóinstallációban, és januárban  jubileumi tárlatunkon a FUGÁ-ban.

 

Ajánló: KEMÉNY GYÖRGY kiállítása

Kemény György csak

A világháború utáni csodálatos, boldog években, 1947-ben, amikor 11 éves voltam, apukám elvitt a Károlyi Palotába, ahol életem első absztrakt képkiállítását láttam, máig belém vésődött Lossonczy Tamás „Tüzek és örvények” festménye. Apu megajándékozott ugyanakkor Kállai Ernő „A természet rejtett arca” című írásával is, amely izgalmasan érvelt az akkor is konzervatív művészeti közízlés tengerében az elvont művészet mellett. Felcsaptam most is ezt a füzetet,, és rájöttem, a Három Hét Galériában megvalósuló „Csak” című kiállításom képeit tökéletesen látja a 74 évvel ezelőtti Kállai Ernő, íme: „Az új művészetet a mélység igézete ugyanarra a lelki nyughatatlanságra serkenti, mint az újkori természet- tudomány.” „Minden egyes atom az elektronok kicsiny világrendszeréből áll és a lappangó erők roppant feszültségét hordozza magában.” „A sejtektől a bolygókig és a spirálisan örvénylő csillagködökig az életnek ugyanaz a lendítő ereje érvényesül.” „A test-lélek szerves egységét feltáró új megismerések világánál a lélek, mint tudattalanul teremtő erejű hatékonyság áll előttünk.” „Az elvont festői képzeletet az intuíció, a belső meglátás, a sejtelem, és az érzés vezeti”. Teszem azt hozzá, hogy akkor még messze nem volt Hubble, elektronmikroszkóp, tévé, digitalizáció, és szinte minden szó igaz ma is. Gyorsan elhadarom, hogy plakáttervező, pop art képeket, majd koncept fotókat, újexpresszionista filctoll arcképeket, digitális szójáték-rajzokat készítő korszakaim után jutottam el a kiállításomon látható, mindig belső indulatból született, hol tavaszias, hol viharosabb formavilágú digitális absztrakt képeimhez.. Megjegyzem még, hogy Henri Matisse, Barcsay Jenő, Gerhard Richter is idős korára vált kimagasló absztrakt festővé. A kocka el van vetve, második értelmében nem szerepel kocka, geometrikus forma nálam, a biomorfikus áramlás sokkal jellemzőbb. A „Csak” kiállításcímről. Mind a 16 képem címe ezzel a csak-kal kezdődik, csupa olyan „csak”-kal, amelyekkel egyetértek, amelyek szerint élni lehet és érdemes, és amelyek lelki szállal kötődnek magukhoz a címet adó képekhez. Hálás vagyok a Három Hét Galériának, Bódis Andreának, hogy meghívott kiállítani legújabb munkáimat, hogy megmutathatom hol tartok épp, ki vagyok most.

(2021. október 13. Kemény György)

 

Adó 1 % felajánlása

Doklist.com által hitelesített szervezet

Legfrissebb híreink


Támogatóink

NKA 25 eves logo szinesA Nemzeti Kulturális Alap 2023-ban támogatta a MET Galéria éves kiállítási programját és a hozzá kapcsolódó katalógus megjelenését.

mma2023-ban támogatta a Magyar Elektrográfiai Társaság és a MET Galéria éves kiállítási és szakmai programjait.

elmű logó2020-ban támogatta a MET Galéria kiállításait, katalógusát (2018. évi) és a szakmai rendezvényeit.

nea 012023-ban a  MET működését a Nemzeti Együttműködési Alap támogatja.

mkitsz

hungart

Ujbuda uj

2022-ben támogatta a MET éves működését, és a MET Galéria éves kiállítási programját.

sylenta

56


Linkgyűjtemény


Impresszum

Magyar Elektrográfiai Társaság/MET


Hungarian Electrographic Art Association/HEAA

  • Cím:
    H-1116 Budapest, Adony u. 8. V/24. HUNGARY
  • Alapítás éve:
    2001
  • Cégbejegyzés száma:
    10588/2003
  • Adószám:
    18244645-1-43
  • Számlaszám:
    11600006-00000000-39086527
  • Taglétszám::
    91
  • Web:
    www.computerart.hu
  • E-mail:
    Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • Kapcsolat:
    HAász Ágnes elnök
  • E-mail:
    Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • Mobil:
    +36 20 503 7240
  • MET Galéria :
    1117 Budapest, Bölcső u. 9. fsz. üzletsor 1.

Együttműködő partnerek


Médiapartnerek


Copyright © 2023 Computerart.hu