A HÉT 3 MŰVÉSZE
Lux Antal, Koroknai Zsolt, Szombathy Bálint
Interjú Lux Antal grafikus-, festő- és videóművésszel
1935, Budapest, Soroksár
www.antallux.de,
Legfontosabb díjai:
Diplome D’Honneur, International Salon de Paris de Juvisy, Párizs (1964)
Silver Award, The 20th Tokyo Video Festival (1998)
Munkácsy Mihály-díj, Budapest (2015)
(Portréfotó: Dobai Zsuzsanna)
Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?
Linó, fametszet, litográfia, aquatinta, szerigráfia után, amikor az első komputer megjelent, experimentáltam a grafikával, nagyon régen volt!
Miért szereted ezt a műfajt?
Mert egyszerű, és minden grafikai elem rendelkezésre áll.
Kik hatnak a munkásságodra?
A 20-as évek dadaistái.
Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.
Rajz, repró, olaj, mindenféle grafikai eljárást felhasználva a technika adta kísérleti lehetőséggel önálló mű létrehozása.
Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?
A különböző műfajok és dimenziók (tér, idő, mozgás) - olajfestészet, hagyományos grafika, komputergrafika, vas - és kőobjektek, üveg- és faobjektek, valamint művészvideóim – egymástól profitálva határozzák meg mai napig alkotótevékenységemet.
Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja?
2001-ben. Az alapítótagok egyike vagyok.
Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?
A művészetem reprezentációját sok-sok kiállítás és katalógus keretében.
Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?
Készülök az októberi kiállításomra a MET Galériában. Művészvideóimat áprilisban Máltán a VAC - VIVA fesztiválon mutatom be. Grafikáimmal a Paranorm Galériában Bonnban és a MET-Galériában Budapesten lehet rövidesen találkozni.
Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?
Azért mert a legújabbak közül való.
Az ajtó, 2018. C-print, 60x80 cm
Interjú Koroknai Zsolt képzőművésszel
http://www.youtube.com/user/KoroknaiArt
Koroknai Zsolt DLA, főiskolai docens, képzőművész
Legfontosabb díjai:
Munkácsy Mihály-díj (2014)
MEGA-PIXEL 2014 – 3. Digitális Alkotások Országos Tárlatának díja (2014)
Hermann Lipót-díj (1988)
Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?
A nyolcvanas évek elején a Kirakatrendező és Dekoratőr iskolában sok alternatív művészeti akcióban és kiállításon kezdtem dolgozni, ahol mestereim Tolvaly Ernő és Károlyi Zsigmond által „integrálódtunk” az akkori kísérleti felületekbe a xerox és a fotózási művek területén. Nagy hatást gyakoroltak rám az installációk és a performativitás diskurzusai. Számomra az elektrográfia az ívhegesztéstől az elektromágneses transzcendenciáig az idő relációját képezi. Itt meg kell jegyeznem, az elektrografikus performativitás, élet és halál köztes állapota másfél éves koromban kezdődött, mikor egy TV nagyfeszültségével bal hüvelykujjamat csonkoltam (kiállításomon utalok erre néhány műben: Emlékező Testek, Erlin Galéria, 2014.). A kilencvenes évek elején kezdtem komputerrel dolgozni, oktatni a Képzőművészeti Főiskolán és azóta is ez a természetes alkotási eszközöm.
Miért szereted ezt a műfajt?
Mivel klasszikus művészeti képzést tanultam (alakrajz stb.), és nem is tudom rajzolás nélkül elképzelni az életet (Koroknai Zsolt: Portrérajzolás, szerk. Gulázsi Aurélia, Németh János, CSER Kiadó, Budapest, 2011), így számomra a komputer is egy eszköz, az interaktivitásban egy kutatási terület.
Kik hatnak a munkásságodra?
Leginkább az elméleti kérdések és projektek hatnak rám és nem a vizuális megoldások. Mivel doktori disszertációmat a performansz-remixekről és művészeti áthatásokról, valamint a videóról írtam (http://doktori.mke.hu/sites/default/files/doktori/DLA_Koroknai_Zsolt_ertekezes_J.pdf ) így természetesen egy-egy művésszel foglalkozom, pl. Chris Burden, Beuys.
Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.
Emocionális_orientáció_metafizikai_probléma_technikai_leképzés_anyag_használat kurátori és művészi alkotási_kötelezettségek.
Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?
Igen, műhelyek, alkotói bázisok, anyagi lehetőségek és természetesen a technikai ismeretek. Nem tartok különbséget az alkotási folyamatban.
Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?
2010-ben, de már előtte is számos alkalommal részt vettem a társaság kiállításain. A kísérleti grafikának egy magyar történeti vonulata ez, ahol elkötelezett alkotótársakkal találkozhatom, kiállíthatunk, együttműködhetünk.
Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?
Asztrofizikai kérdésekkel foglalkozom a LÁTSZÓLAGOS HORIZONT című, május 4-én nyíló kiállításomban, a K.A.S. Galériában.
Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?
2017-ben, Éteri hang https://youtu.be/XGBw0F3meNk https://youtu.be/lTnj28DSQwI Szeretem a komplex installációkat, ez az alkotásom folytatása mostani munkámnak.
Interjú Szombathy Blint képzőművész, művészeti íróval
1950.10.17. Pacsér (Vajdaság)
Legfontosabb díjai:
Kassák Lajos-díj, 1989
Munkácsy Mihály-díj, 2008
Magyar Érdemrend Lovagkereszt, 2018
(Portréfotó: Kerekes Zoltán)
Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?
1971-ben készültek első munkáim fénymásolón. Egy évtized elteltével felfedeztem a képtávíró, vagyis a telefotó médiumát, melyet különbözőképpen alkalmaztam, de leginkább a hiba esztétikáját felmutató példányokat gyűjtöttem, rendszereztem és értelmeztem. A világon egyedülálló kollekciót alakítottam ki, melynek bizonyos példányait később digitálisan továbbgondoltam.
Miért szereted ezt a műfajt?
A korszerűsége miatt.
Kik hatnak a munkásságodra?
Az alteregóim.
Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.
Nincs módszerem, csak szenzibilitásom.
Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?
Nem tudom, ezúttal mit értünk hagyományos technika alatt, de például sohasem festettem. Nem a módszerek között kell egyensúlyt tartani, hanem a poétikák, a műfajok és a művészetek között. Kezdetektől fogva több vágányon haladtam, egyidejűleg mozogva a vizuális művészet és az irodalom progresszív csapásain. Ma sincs ez másképpen.
Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?
2001-ben. A MET alapító tagja vagyok. Egy olyan időszakról beszélünk, amikor úttörők voltunk, vállalva a kirekesztést. Ma már nincs kockázat abban, ha valaki elektrográfiát készít.
Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?
Mostanában leginkább rendszerezek. A pecsétművészeti és a küldeményművészeti dokumentációmat rendezem, vagyis azokkal a történeti területekkel foglalkozom, melyekben az elektrográfia hangsúlyozottan jelen van. A cél egyelőre nem kiállítás, hanem könyv.
Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?
1985-ben készült.
Mozgáskép, 1985. telefotó, egyedi példány, 20x12 cm
Adó 1 % felajánlása
Legfrissebb híreink
Támogatóink
2020-ban támogatta a MET Galéria kiállításait, katalógusát (2018. évi) és a szakmai rendezvényeit.
2022-ben a MET működését a Nemzeti Együttműködési Alap támogatja.
2022-ben támogatta a MET éves működését, és a MET Galéria éves kiállítási programját.
Linkgyűjtemény
Arnolfini Szalon
Árnyékkötők
Artportal
Barti Magdolna képzőművész
Bátai Sándor képzőművész
Dokuweb
Dotclouds
Gábos József képzőművész
Gyenes Zsolt médiaművész
HAász Ágnes képzőművész
Herendi Péter fényképzőművész
Horkay István képzőművész
Hungart
Képírás – Internetes Folyóirat
Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely
Lux Antal képzőművész
MAOE
NKA
Pál Csaba képzőművész
Susannia Lakner Zsuzsa képzőművész
Spanyolnátha Művészeti Folyóirat
Symposion Portál
Tellér Mária
Vass Tibor költő, képzőművész
Vízivárosi Galéria