A HÉT MŰVÉSZEI

Bózsa Evelin és Paul ter Wal

Interjú Bózsa Evelin képzőművész, grafikussal

Bózsa Evelin portré

  1961. Budapest
  www.dotclouds.com
  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  +31 646 223 510

 Legfontosabb díjai:
  2014. MEGAPIXEL 2014. Hommage à Bálint Endre
  2010. III. Nemzetközi Küldeményművészeti Biennálé különdíj, Spanyolnátha
  2007. MATRICÁK – MET különdíj, Hommage à Kassák Lajos

 

Fotó: © Yvonne Zijp

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni? 

22 éve. 1996-ban résztvevője voltam az első Digitális Grafikai Biennálénak, 1998-ban egyéni kiállítást rendeztem digitális képeimből a FISE Galériában. A '90-es évek elejétől – és utána a mai napig szinte folyamatosan – alkalmazott grafikus tervezőként dolgoztam a saját stúdiómban. Többek közt Adobe szoftvereket: Illustratort és Photoshopot is használtunk. A hardver-szoftver frissítés akkoriban létkérdés volt. A mindennapi küszködés a megélhetésért magával hozta a szükséget, hogy a technikai tudásom naprakész legyen. Ebből alakult ki minden.   

Miért szereted ezt a műfajt?  

Mert ez a leggyorsabb és a leghatékonyabb. Együtt forgunk a világgal: a napi igényekre szabatnak az eszközeink. Tegnapelőtt festmények és rajzok, tegnap
C-printek, ma 3D-printek, holnap virtuális-vizuális agymanipulációk... vagy ki tudja mi. Az itt-ben és a most-ban például elektrográfiák. (...)   

Kik hatnak a munkásságodra?   

Nem tudom. Azt tudom, hogy kik érdekelnek és kiket csodálok. Caravaggio, Kepes György, Robert Mapplethorpe mindenképpen említésre érdemes. A kortársak közül Saraceno és Klibansky. Irigylésre méltó látni, mekkora energiát képesek az innovációba fektetni, és milyen mesterien uralják a huszonegyedik század nyújtotta technikai lehetőségeket. Nagyra értékelem a lazaságukat, humorukat és magabiztosságukat.    

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotó módszeredbe.   

Nehéz lesz, de próbáljuk meg: „Első körben” mindent szenzuálisan és vizuálisan élek át. Szenzo-vizuálisan. A személyiségem túlérzékeny, mint egy ócska fotópapír, az agyam meg egy képekre, vizuális jelekre specializálódott szivacs. A képek és jelek sokáig, – néha évtizedekig – raktározódnak, ülepednek a szivacsban, remélve, hogy egyszer új életre kelhetnek a túlérzékeny fotópapír által. Időnként világos üzenetekké desztillálódnak. Ilyenkor alkotok. Hogy hogyan, milyen módszerekkel? Hát ahogy jön: eufóriában, makacsul, küszködve, sőt néha sírva. Máskor kíváncsian vagy addiktíve. Időnként bekapcsolom az intellektusomat, időnként kikapcsolom. A technikai rész... szerintem nem érdekes. Fotók, rajzok, lenyomatok, Photoshop, Illustrator és rengeteg filter. Rétegek halmaza meg ilyesmik. Aztán egyszerre, a kép megalkotja magát, (általam).   

Inspiráció: A világ mint vizuális entitás, illetve a világ a jelenések szintjén és a világ a jelentések szintjén.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?   

Jó kérdés. A két módszer között jelentős különbség van. Én soha nem próbáltam egyensúlyt keresni vagy tartani közöttük. Régebben kísérleteztem a hagyományos és a digitális technika ötvözésével, és tapasztalataim szerint szép eredményeket lehet elérni velük pl. az illusztráció műfajában. De mint alkotói kifejezési forma, számomra a kettő összeegyeztethetetlen.   

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?   

Hivatalosan 2010-ben lettem a MET tagja, de már 2006 óta folyamatosan kiállítottunk a MET hazai és nemzetközi tárlatain Paul ter Wal-lal, férjemmel és alkotótársammal. Miatta települtem át Hollandiába. 2007 óta dolgozunk együtt, Dotclouds néven. Mindennapi inspiráció és frusztráció egyszerre. Karizmatikus és végzetes, egyfajta homme fatale... :)   

A MET-tagság azért fontos, mert az egyesület szerkezete és összetétele is életszerű, természetes. Egymástól nagyban különböző művészek társasága, egy empatikus személlyel az élén. Számomra fontos közeg, jó érzés a MET-hez tartozni. Ritkán adódik, hogy találkozhatok a tagokkal, olyankor boldog vagyok. Beszélgetünk, vitázunk, elemezzük egymás munkáit stb. szuper! Sokszor gondolok rá, hogy jó lenne valamiféle Gesamtkunstwerk-formában is összejönni, együtt alkotni, mint ahogy a Bauhaus-ban is tették a művészek, annó.    

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?   

Mostanában a materiális és a metafizikus világ feszültségeinek összeegyeztetése érdekel, egyfajta szatirikus attitűddel. Képlékeny, organikus formákat próbálok jelhalmazokkal ütköztetni, és mint mindig, ebből képek sorozata állt elő. Viccesek, színdúsak, vibrálóak. Ezek a képek nagyon sokat jelentenek nekem. Nem akarok senkinek semmit sem mondani velük vagy általuk. Nincs semmi üzenet. Életemben először, önző, hedonista módon állok az alkotáshoz, és remélem, hogy a képeim végre újraalkotnak, engem.   

Legközelebb a Digitális Agórán, a MET második Nemzetközi Digitális Triennáléján lehet egy új munkámat megtekinteni „Noli me tangere” címmel. Fontos kép, legalábbis számomra az.  

 Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

2017-ben készült és azért választottam, mert az éjféli nyúl én vagyok.

Bózsa Evelin munkájaMidnight Bunny (Éjféli nyúl), 2017. egyéni digitális technika / Photoshop, 500x500 mm

 

Interjú Paul ter Wal képzőművész, fotográfussal

Paul ter Wal portré

 

 1954. Gorinchem, Hollandia
  www.dotclouds.com
  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  +31 629 331 385

  Legfontosabb díjai:
 2012. MATRICÁK 2012MET kiállítási díj
 2010 III. Nemzetközi Küldeményművészeti Biennálé különdíj, Spanyolnátha
 2007. Matricák 2007, MET különdíj, Hommage à Kassák Lajos

 

Fotó: © Yvonne Zijp, 2008

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?   

23 éve, azaz attól a pillanattól kezdve, hogy „igazi” (nem primitív) számítógépet használok. Az első hálózati operációs rendszerem a Windows 95-ös volt, és az első Photoshop-kiadást használtam, időnként a Paintert is.

Miért szereted ezt a műfajt?

Mert ezzel korlátlanok a lehetőségeid. Megálmodsz valamit, és bármi legyen is az, a fényképezőgépeddel, a számítógépeddel és technikai tudásoddal meg tudod csinálni.

Kik hatnak a munkásságodra?   

Edward Hopper, Robby Müller és Marie Cécile Thijs.   

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotó módszeredbe.   

Rengeteget fotózok, voltaképpen mindenhol, ahol járok készülnek az alkotáshoz használható képek. Ezeket egyéni rendszer szerint mappákba válogatom, témák stb. szerint elrendezem, az érdekesebb képeket előkészítem a munkához, a többit eldobom vagy elteszem későbbre. Ez a munka nagyon sok időt igényel, azért napközben, amikor időm engedi, válogatok és vágok. Ezután jönnek a Photoshop-os módosítások és egyéb képmanipulációk. A képeim sokszor reálisnak tűnnek (ez is a cél), valójában azonban szó szerint mindent átrendezek a képeken. Sokszor használom a vágás-beillesztés módszerét, azután jön a fényviszonyok, a színsorok, a tónusok, az árnyékok beállítása stb. Bár van egy pár megszokott „trükköm”, mégis szinte minden egyes képen más és más a munkametódus. Vannak képek, amikkel egy-két órát, másokkal heteket dolgozom.   

Inspiráció:
Egyszerre csak itt teremtünk, s most itt vagyunk ebben a világban. Élünk. Ez hatalmas csoda, számomra ezért minden létező dolognak inspiratív értelme van. Soha nem unatkozom, magamban folyamatosan alkotok. Minden attól függ, hogy hogyan nézel az életre. Az én ihletem származhat bármiből: egy szikrából, egy műalkotásból vagy akár a tejesember kalapjából.

Újabban már csak történeteket, apró meséket készítek. Mindaz, amit valaha alkottam, szervesen kapcsolódik az élethez, úgy, ahogyan csak én láthatom azt. Minden történetem, mesém arra hívatott, hogy a néző rádöbbenjen általuk az élet megismételhetetlen csodájára.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?   

Nem, már nem dolgozom hagyományos munkamódszerekkel, szinte azonnal abbahagytam őket a művészeti akadémia elvégzése után.   

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?   

2010-ben lettem a társaság tagja, de már 2006 óta, amikor megismerkedtem Bózsa Evelinnel, feleségemmel és alkotótársammal, folyamatosan szerepeltünk a MET kiállításain. Ő mutatott be HAász Áginak. Evelinnel való első közös képünk 1956-os témában készült, a címet én adtam: „Dotcloud”, azaz pontfelhő. Erről neveztük el kétszemélyes alkotó társaságunkat „Dotclouds”-nak. A MET-tagság a kiállítási lehetőség miatt fontos számomra és természetesen a tagok miatt is. Ez egy kitűnő platform. Fontosnak érzem, hogy ha készítek valamit, akkor azt minél többen lássák. Szeretem meghallgatni az emberek véleményét a képeimről, és szeretem látni más alkotók munkáit.   

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?   

Mostanában kevés időm jutott a művészeti alkotásokra. Ezért csak fotózok, gyűjtögetem a munkadarabokat az eljövendő, remélhetően kevésbé hektikus időszakra. Legközelebb a „Digitális Agórán”, a MET második Nemzetközi Digitális Triennáléján lehet egy új munkámat megtekinteni.   

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?   

Ebben a pillanatban a legkedvesebb képem a Magyar Marlboroman... de ez bármikor megváltozhat. A magyarlukafai, Bózsa Evelinnel közös Borderline c. kiállításomra készült, 2011-ben.

Paul ter Wal munkájaMagyar Marlboroman, 2011. fotó/Photoshop, 95x200 mm

Impresszum
  • Hungarian Electrographic Art Association/HEAA

    Telefon: +36-1-208-5090
    Mobil: +36-30-612 - 0235
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Kapcsolat:HAász Ágnes elnök
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Mobil: +36-30-657-5206
    MET Galéria 1117 Budapest, Bölcső u. 9. fsz. üzletsor 1.

fb art Vimeo Icon 01

Együttműködő partnerek

MKLOGO      ArtKalauz logo s


Médiapartnerek

kepiras header3  sp logo feher jpg  Logo m muhely folyoirat feher  újművészet  ikon  műértő  Dokuweb