A HÉT MŰVÉSZEI

Interjú Enyedi Zsuzsanna képzőművésszel

Enyedi riportkep

 

 

 1967 Budapest
  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

 

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

2000 körül, amikor megismerkedtem a photoshoppal. Persze, először csak játéknak tűnt nekem és még sokszor ma is az.

Miért szereted ezt a műfajt?

A szokásos válaszokat mondhatom én is. Számítógépen mindent újra lehet kezdeni, könnyű javítani és így egy csomó görcs lemegy az ember válláról.

Kik hatnak a munkásságodra?

Mindenki és senki. Hát ez nagyon nehéz, nehezen tudnék kiemelni valakit. Sok alkotó munkássága tetszik és a hatások kikerülhetetlenek. Ami érdekes megfigyelés számomra, szembesülni olyan alkotásokkal amelyekben hasonló látásmódot, gondolkozást vélek felfedezni úgy, hogy egyáltalán nem ismertük egymást az alkotókkal. Ha neveket kell említenem akkor Chiharu Shiota, Ai Weiwei, Andrew Wyeth és Lovas Ilona nevét említeném.

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotó módszeredbe.

Saját készítésű fotók, photoshoppal történő manipulálásával készítem a képeim. Szóval, sokszor csak van egy fotó és tovább kell gondolnom, változtatnom kell rajta, addig amíg nem lesz közlendője, addig amíg érdekel, hogy mit tudok vele kezdeni.

Készítek absztrakt és figurális képeket is. Az igazság az, hogy a figuratív képalkotást mindig nagyobb kihívásnak éreztem, sokkal jobban “benne vagyok a képben” és azt hiszem, így jobban tudom irányítani a nézőt.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Csak nagyon ritkán dolgozok hagyományos technikákkal bár nem tettem még le róluk de most az idő és helyfaktor a digitális technikánál tart. Na és még a kiváncsiság is, mert sok ötletem van, amit még ki akarok próbálni.

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?

2010- ben lettem tag. Nagyon fontos számomra a Társaság, mert alkotó inspiráló közeget ad, megjelenési lehetőséget biztosít és támogat.

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

Legközelebb remélem a a MET által meghirdetett Digitális Agóra II. Nemzetközi Digitális Triennálén állíthatok ki. Ami most foglalkoztat az előbb említett kiállítás tematikus részére a Szüretre készülő sorozatom.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

Ebben az évben készült el az “Egyszerű filter című sorozatom néhány darabja ezek közül választottam egyet. A photoshopnak ennek a pixeles festő programnak az egyik alapját azok a filterek alkotják, amelyek segítségével a képekből szürleményeket készíthetünk majd ezeket persze összemixelhetjük.

Sorozatom képein az első pillanatra deszkákat, gerendákat láthatunk melyek eltakarják a mögötte felsejlő látványokat. Szűrők, melyek durván, egyszerűségükben határozzák meg a látvány élményünket. A látványt, amelyről következtetéseink így is maradnak, természeti tájak és absztrakt terek. Ma, “Alberti ablakára” gyakran filterek kerülnek, amelyek képeinket átalakítják, értelmezésüket megnehezítik és eltakarják őket előllünk.

Enyedi riporthozEgyszerufilterEgyszerű filter, 2018. computer grafika, 80x120 cm

 

Interjú Olajos György képzőművésszel

Olajos György portré

  Budapest, 1953.
 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  06 20 360 6213 lakcím:
  H-1092 Budapest Kinizsi u. 11.


  Legfontosabb díjai:
  2001. Munkácsy Mihály-díj
  2006. HUNGART ösztöndíj
  2014. MEGA-PIXEL Digitális Alkotások Országos Tárlata, Poszterfotó díja

 

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

2002-ben.

Miért szereted ezt a műfajt?

Teljesen új kifejezési módszereket nyújt. Sokszorosítható, példányszámtól függetleníthető, a giclée nyomatok jó papírminősége, matt felülete, színtartóssága, valamint a munkafolyamat közben a színvariációk lehetőségei közül lehet választani, tervezni.

Kik hatnak a munkásságodra?

Kezdetektől a saját munkáimat (főleg tus- vagy ceruzarajzok, szkennelések, fotók) dolgozom fel, leginkább a szitanyomás technika végtelen kibővítése (transzparencia, áthatások stb.) inspirál. Olajos Ilka lányom kivitelezi, az elképzeléseim szerint, ő segít, lassan tanulom még.

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.

Az alapmotívum pl. egy tusrajz, amit beszkennelek, esetleg még folytatok, kiegészítek a Photoshopban, (ritkán még javítok is). Nem kívánok túl sok „trükköt ” amik lehetőségek ugyan. De kihasználom pl. hogy más a tusrajzom és a rajzpadon készült vonalaim karaktere, ami változatosabbá teszi a rajzot.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Mindig csak annyit kísérletezek, ami csak az adott technikán belül egyedileg érvényesíthető. A nyomaton pl. tökéletesen egyenletes színfelület jöhet létre. Ugyanez olajképnél szintén „elérhető”, de ott a vászon faktúrája is fontos. Szinte a hordozóanyagból indulok ki, hogy az mire képes. Olajfestménynél pl. lazúrozás, stb.

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja?

2013, de előtte is már részt vettem kiállításokon. Miért fontos számodra ez a tagság? Kiállítási lehetőségek és más alkotókkal, munkáikkal való találkozás.

Mit adott a Társaság neked?

Lelkes mindenki. Haász Ágnes és segítői szervezik, rendezik a kiállításokat, sok látogató ismerkedhet új kifejezési formákkal, tartalmakkal. Diákjaimat korábban mindig elvittem megnézni a munkákat.

Most éppen min dolgozol?

Ábraszerű akvarelljeimet kisebbítve, egyfajta „nemes reprodukció” - szerűséggel próbálkozom. Hét fő bűn téma. Most a Vigadóban az MMA ösztöndíjasok beszámoló kiállításásán vannak kis nyomataim és 120x100cm-es olajfestmények. Digitális Agóra.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

2016. A kép motívumai, a tükrözéseimmel feldúsulnak.

Olajos György In memoriam Kandinsky IVIn memoriam Kandinsky IV. 2016. archival pigment print, 23x23 cm

Impresszum
  • Hungarian Electrographic Art Association/HEAA

    Telefon: +36-1-208-5090
    Mobil: +36-30-612 - 0235
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Kapcsolat:HAász Ágnes elnök
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Mobil: +36-30-657-5206
    MET Galéria 1117 Budapest, Bölcső u. 9. fsz. üzletsor 1.

fb art Vimeo Icon 01

Együttműködő partnerek

MKLOGO      ArtKalauz logo s


Médiapartnerek

kepiras header3  sp logo feher jpg  Logo m muhely folyoirat feher  újművészet  ikon  műértő  Dokuweb