A HÉT 3 MŰVÉSZE

Detvay Jenő, Gábor Enikő, Herendi Péter

 

Interjú Detvay Jenő fotóművésszel

DETVAY MG 7388 vv  https://detvay.wordpress.com/
   https://issuu.com/detvay
   Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. 
   Telefon: +36 30 859 4022

  Legfontosabb díjai:
  2000. Europlakát különdíj, (Egyél, Jenő)
  2004. @®© ART AND ADVERTISING,
  2004. AKT Fotográfiai Biennálé, Esztergom, II. díj
  2012. MATRICÁK – Zsűri díja

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

1988-ban.

Miért szereted ezt a műfajt?

Komplex. Többféle megvalósítási módra ad lehetőséget.

Kik hatnak a munkásságodra?

A művészetről azonosan gondolkodók és alkotók.

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe

Érzelmek, gondolatok és kíváncsiság.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Nem a technikai megvalósítás a fontos, hanem az oda vezető út. A megfogalmazás és a közvetítői akarat. A vízió maga.

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja?Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?

2004-ben lettem a társaság tagja. Fontos, hogy egy olyan közösség tagja legyek, ahol beszélgetéseken, kiállításokon keresztül hasonlóan gondolkodó és alkotó emberekkel találkozhatok.

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat?

Semmin nem gondolkodom. Izgatottan várom, hogy mi lehet az, ami majd felkelti az érdeklődésemet.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

2014-ben. Tetszik. Jó lenne, ha mások is látnák.

DETVAY DSCN7829 4ffpp kCím nélkül, 2014. fotó, szkennelés, számítógép, 80x80 cm

 

Interjú Gábor Enikő képzőművésszel

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

  Legfontosabb díjai:

  Pécsi József ösztöndíj (1996-1998)

  Camera Obscura - Esztergomi Fotográfiai Biennálé Fődíja (2000),

  MEGA-PIXEL – Digitális Alkotások Országos Tárlatának díja (2014)

 

 (Portréfotó: Varga László)

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

Az analóg fotó felől érkeztem erre a területre. Akkoriban a teremtett valóság kérdései foglalkoztattak. Arra voltam kíváncsi, hogy egy manipulált kép hogyan érvényesül analóg, illetve digitális környezetben. 2007-ben a „Valóságcsapdák” című sorozatomat hagyományos fotópapírra készítettem, azonban a képek alapja egy, a számítógép által összerendezett negatív kép volt.

Miért szereted ezt a műfajt?

Folyamatosan kísérletezem a különböző technikákkal. Szívesen használok hétköznapi eszközöket, mint például fénymásolót, írásvetítőt, szkennert. Érdekel, hogy ezek a rohamosan fejlődő technikai médiumok az eredeti elvárásokon túl (vagy éppen ezekkel szemben) milyen további lehetőségeket rejtenek a képalkotás területén.

Kik hatnak a munkásságodra?

Talán nem is annyira személyek, mint inkább egy-egy korszak a technikai kép történetében, amely különösen fontos a számomra. A fotográfia felfedezésének időszaka vagy a Bauhaus kísérletei éppúgy meghatározóak, mint a digitális forradalom által bekövetkező változások.

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.

Általában a téma határozza meg magát a metódust és ez fordítva is igaz. Az alkotás folyamata jelentős szerepet kap a munkáimban, a mű szerves részévé válik. Éppen ezért nincs bevált recept, gyakorlatilag minden sorozatom más módon készült.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Ez nagyon izgalmas kérdés. A fotográfia felől nézve pedig különösen az. A digitális és az analóg technika gyökeresen eltér egymástól. A kémia alapú fotó kiszámíthatatlansága és bonyolult processzusa szemben a matematikai elveken működő képalkotás előre programozott, ugyanakkor végtelennek tűnő lehetőségeivel. Mindkettőnek megvan a létjogosultsága, de egészen másképpen közvetít. Éppen ezért használom mindkét technikát, gyakran egy munkán belül is, hogy megvilágítsam ezeket a különbségeket.

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?

A MET működését lényegében már a kezdetek óta nyomon követtem, hiszen sokan vannak a tagjai között olyanok, akikkel annakidején a Bolt Galériában rendszeresen kiállítottunk. Az ő lelkesedésük vezetett el a Társasághoz, mígnem 2013-ban tagja, majd egy évre rá alelnöke lettem. Számtalan kiállítás, esemény és kiadvány fűződik a Társaság nevéhez, melyeknek részese voltam az elmúlt öt évben.

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

Egyszerre több dolog is foglalkoztat, de mostanában leginkább egy írásvetítőből származó Fresnel-lencsén keresztül nézem a világot. Ebből születik a legújabb sorozatom, amely a tervek szerint a szekszárdi Nemzetközi Digitális Triennálén kerül majd kiállításra.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

Az „Egy perc gomba” című munkámat 2016-ban készítettem és lényegében magába foglalja mindazt, ami az elmúlt néhány évben foglalkoztatott. Három csiperkegomba egy perc alatt megtett útját követhetjük nyomon a szkenner segítségével, két különböző megvilágításban.

Gabor Eniko Egy perc gomba 2016 70x100 cmEgy perc gomba, 2016. vegyes technika, 70x100 cm

 

 

Interjú Herendi Péter elektrográfus, fotóművésszel

Herendi Péter   www.herendipeter.wordpress.com
   Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  +36 30 408 2849
   H-1223 Budapest Aszály utca 17

  Legfontosabb díjai:  
  2002. MATRICÁK Kisméretű Elektrográfiák Nemzetközi kiállításának díja  
  2003. VII. Győri Nemzetközi Rajz- és Grafikai Biennálé / Fődíj,
  2012. Balogh Rudolf-díj
  2014. Simsay Ildikó-díj       

                       

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

1982-ben fénymásolatokat, xeroxokat kezdtem készíteni.

Miért szereted ezt a műfajt?

A lehetőségek tárháza.

Kik hatnak a munkásságodra?

Remélem senki.

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.

Nincs módszer. Kigondolom, nyomkodom a gombot, egyszercsak kész.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Kétféle lehetőség közül választok. Vagy egy meglévő képet, illetve tárgyat digitalizálok (szkennelek), és ebből lesz az alap, vagy a számítógép adottságait használva alakítom képpé mondandómat.

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?

2001-ben, alapító tag vagyok. Jó társaság, jól érzem magam közöttük.

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

Régebben kezdtem, de még mindíg foglalkoztat egyfajta digitális festőiség mint műfaj megalkotása. A II. Nemzetközi Digitális Triennálén, Szekszárdon fogok kiállítani, ősszel.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

2018-ban. Azért választottam, mert ez a legújabb.

Herendi Szín 2Szín 2. 2018. elektrográfia, 70x70 cm

 

Impresszum
  • Hungarian Electrographic Art Association/HEAA

    Telefon: +36-1-208-5090
    Mobil: +36-30-612 - 0235
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Kapcsolat:HAász Ágnes elnök
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Mobil: +36-30-657-5206
    MET Galéria 1117 Budapest, Bölcső u. 9. fsz. üzletsor 1.

fb art Vimeo Icon 01

Együttműködő partnerek

MKLOGO      ArtKalauz logo s


Médiapartnerek

kepiras header3  sp logo feher jpg  Logo m muhely folyoirat feher  újművészet  ikon  műértő  Dokuweb