A HÉT 3 MŰVÉSZE

Gábor Éva Mária, Péter Ágnes, Szőllőssy Enikő

Interjú Gábor Éva Mária képzőművésszel

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

  +36 20 212 90 11

  Legfontosabb díja:

  2004. Munkácsy Mihály-díj
 

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

Nagyjából 20 éve. Kecskeméten, egy művésztelepen, amit Ligeti Erika és Csíkvári Péter szervezett szobrászoknak. Azért mentem el, mert akkor egy informatikai szakközépiskolában tanítottam, és nem akartam lemaradni a gyerekektől, nem gondoltam, hogy ebből nekem egy életen át tartó szenvedély lesz.

Miért szereted ezt a műfajt?

Mert kimeríthetetlenek a lehetőségei.

Kik hatnak a munkásságodra?

Ha konkrét személyre gondoltok… nem, senki. És épp ez a jó benne. Olyan fiatal ez a műfaj, nincs leterhelve elődökkel :)
De ha hatásról beszélünk, és itt nemcsak a számítógépes munkáimra, hanem a szobraimra is gondolok, akkor a buddhizmus, minden szempontból

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.

Én elég tudatos vagyok, ritkán engedek a véletlen csábításának, ha már ismerem azt a programot, azt a témát, amivel kapcsolatban már kialakult az elképzelésem, de addig amíg ismerkedek, játéknak fogom fel, szeretek kísérletezni, mint egy gyerek, úgy tudok örülni, ha valami váratlant fedezek fel… igen, azt hiszem valamilyen szempontból olyan vagyok, mint egy távoli galaxisba utazó idegen, aki új, ismeretlen világokat keres.

Hagyományos technikákkal is dolgozol? Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Igen, szobrokat, térplasztikákat készítek. Nekem nagyon fontos az anyaggal való folyamatos kapcsolat, az hoz vissza a valóságba. Amúgy más szempontból ugyanazokkal az alapproblémákkal foglalkozom, bármilyen műfajban dolgozom. Tér, idő, forma, mozgás, szín.

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?

2013-tól vagyok a társaság tagja. Szeretem az embereket, nagyon jó hasonló érdeklődésű, de más szemléletű kollégákkal beszélgetni. Ezenkívül sok kiállítást rendez a társaság, ami azért jó, mert ilyenkor megnézheted, mit csinálnak a többiek, és nem műtermi körülmények között, ilyenkor látod a magadét is, ami egy kis objektivitásra ad lehetőséget :)

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

Június elején a Zeneakadémia falán lesz egy kivetítés, arra hívtak meg…ez egy kb. 5 perces animációt jelent Csajkovszkij zenéjére.
Ezenkívül most agyagozok… horizontális és vertikális formák címmel csinálok architektúra jellegű plasztikákat. Ezekre vetíteni is szeretnék… szóval most nagyon izgalmas az életem.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

Sokat töprengtem, mert először egy fraktálképemet választottam, a Köd címűt, de meggondoltam magam, mert ebben a Ne félj! című munkámban, amit öt éve készítettem, találkozik a két műfaj, amivel foglalkozom, a szobrászat és az animáció. A kép az Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének egyik szentendrei kiállítására készült, műfaját tekintve plasztikus formára vetítés. Hogy őszinte legyek, mindig is összművészetre vágytam és vágyok mindmáig… forma, szín, hang, mozgás… ez a mű jellemzőbb a mostani törekvéseimre.

gém ne félj gém 1Ne félj, 2014. vetítés plasztikus formára, szobor 180 cm, kivetés 150x150 cm

 

Inetrjú Péter Ágnes szobrászművésszel

Péter Ágnes  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  +36 30 200 7765
  H-1087 Budapest, Százados út 3-13

 Legfontosabb díjai:
 1997. Munkácsy Mihály-díj
 1997. Szobrászkoszorú
 1998. Simsay Ildikó díj
 2014. Nemzetközi Grafikai Biennále Fődíja, Sepsiszentgyörgy, RO

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

2000-ben az Országos Grafikai Biennálén, Miskolcon a Magyar Elektrográfiai Társaság különdíját kaptam, ami továbbra is inspirálóan hatott.

Miért szereted ezt a műfajt?

A mérhetetlen tágassága miatt. Rendkívül sok a lehetőség, a különböző programok, nagyon sokféle kifejezési lehetőséget adnak. Szeretem a LEDA számítógépes művésztelepi gyakorlatokat. Fehérváron újabb, összetett számítógépes lehetőségekkel ismerkedhettem, ahol egymást segítve kapok újabb ismereteket és inspirációt. Lenyűgöz a technika végtelenül növekvő tere, sajnálom, hogy olyan kevés, amit ebből megismerhetek…
Szeretek fotózni, videózni, azokat rétegenként építve, sűrítve, egyre tömörebb képfelületeket kialakítani. Sűrű teret és időt keresek…

Kik hatnak a munkásságodra?

A jó művészek, mint Bill Viola, az emberek, az élet…

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.

Ebben különböző szakaszok vannak, a külső vagy a belső világ felől közelítve, de mindig valami újabb világot létrehozva.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Szobrászként az anyaggal való párbeszéd jelentősen irányítja a projektet, nem lehet figyelmen kívül hagyni, ki kell csalogatni belőle a legszebbet…
Rendszerint krómacéllal dolgozom, ahol a számítógép használata elengedhetetlen egyes technológiákhoz. Az anyag és az üzemi háttér drága, a támogatási lehetőségeket nem könnyű kiépíteni…
A digitális, a virtuális képépítés is hasonló projekt, de az egész folyamat egy monitor előtt zajlik. Izgalmas, ahogy a sík képernyőn a térben levés vitája zajlik, ahogy Flusser fogalmazta…

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?

2004-től vagyok a MET tagja, de a MET díját már korábban nyertem el. Ez a kapcsolatunkat különlegessé tette, folyamatosan inspirált, megmért…
Megtisztelő dolog belefolyni a jól szervezett Társaság egyéb munkájába is, olykor kiállításrendezésbe vagy -tervezésbe, szeretem látni mások izgalmas megoldásait, útkeresését, válaszait…
Megnyitókon jó meghallgatni mások gondolatait, örömeit, pl. az alkotómódszerekről vagy éppen a hibák adta előnyökről…

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

Most több olyan felkérés, kiállítási pályázat is volt, ahol a fotókat használtam alaprétegként, s erre többrétegű nyomtatással kísérletezve építettem áttetsző rétegeket. Nem tudom kihagyni a térben levés keresését a kifejezés köréből.
Legközelebb Szekszárdon lesznek munkáim a Folyamat kiállításon, Fehérváron a Pelikánban fotóim.
A XII. Nemzetközi Velencei-tavi Symposionon is digitálisan tesszük közzé a természetművészeti alkotásokat, elektrográfiákat, fotókat, videókat. Mindenki munkáját elérhetővé tesszük az ARTsymposion Applikáción, ami ingyenesen letölthető az okostelefonokra. Térképen az alkotások születésének a helye is követhető, az Augmented Reality menüpontban pedig egy virtuális szoborparkkal lepjük meg a térségbe érkezőket. A vízparton elhelyezett markerrel a program letölthető, a marker segítségével pedig helyben ott a szoborpark.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

Ezt a munkát a Székelyföldi Grafikai Bienáléra adtam be ebben az évben. PVC és plexi nyomat. Megint egy kísérlet.

Péter Ágnes ÉlettérÉter II., 2018., print, PVC, plexi, 60x100cm

 

 Interjú Szöllőssy Enikő szobrász-, képzőművésszel

Szőllőssy Enikő  www.enikoart.com
  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  +36 30 542 2458
  H-1028 Budapest, Nedű u. 22/b

   Legfontosabb díjai:
  1979. Munkácsy Mihály - díj
  1991. VIII. Érembiennálé – Ferenczy Béni nagydíj
  2016. Pro Cultura Christiana-díj

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

1997-ben Csíkvári Péter és Ligeti Erika hívtak meg digitális symposionra, akkor kezdtem.

 Miért szereted ezt a műfajt?

Már régóta készítettem montázsokat, s mikor először láttam egy digitális képet (elektrográfiát), rögtön tudtam, hogy ez a nekem való grafikai technika. A szobrászatban is nagyon vonzott a többféle tér, többféle nézet, többféle anyag egybefoglalása, s a digitális technika adott számomra ilyen lehetőséget.

Kik hatnak a munkásságodra?

Nagy örömmel nézem a kollégák munkáit, katalógusait, de nem jut eszembe olyan, hogy valaki közvetlen hatást gyakorolt volna rám. A képzőművészet más területeiről inkább, pl. Anselm Kiefer.

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.            

Minden elektrográfiámnak van története. Legáltalánosabb, hogy először van a vizuális vagy érzelmi érintettség, utána a fotózás, azután, hogy az eredeti szándék megvalósulhasson, be kell vonnom a megfelelő további, már meglévő képeket, esetleg rajzokat. Ezután jön a digitális technika, aminek végtelen lehetőségeiből választanom kell. Ezután a munka folyamán mindig reflektálnom kell az eredeti szándékra. Többnyire a többféle lehetőség miatt alakulnak ki egy-egy témában a sorozatok.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Hagyományos módszerrel készítek szobrokat, ill. érmeket. Digitálisan elektrográfiát és filmet készítek. Ezek szerint alkalmanként nem alkotói módszert választok, hanem műfajt.

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?

2013-ban lettem tag. A tagság fontos, mert így rendszeresen találkozhatok hasonló szellemű emberekkel és műveikkel. A Társaság rendszeresen lehetőséget ad, hogy munkáimat bemutassam a többiekkel együtt. Időnként a megadott tematika is inspirál.

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

Az utóbbi években foglalkoztam land arttal, s ennek dokumentálása révén többször készítettem filmet, elektrográfiát is. Jelenleg három éve foglalkozom egy „mezővel”, az ott létrejövő vagy általam létrehozott változásokkal, átmenetekkel, hétről-hétre dokumentálom ezeket, majd különböző nézőpontok szerint csoportosítva, illetve újraalakítva más-más tematikát emelek ki. Ha úgy látom, hogy elegendő anyag jön össze, („egyesített mező”) akkor ki fogom állítani.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

Az itt bemutatott Függő Labirintus-t 2016-ban készítettem, ez egy sorozat darabja, s azért ezt választottam, mert jellemzőnek érzem.

Szőllőssy labirintusFüggő Labirintus, 2016. digitális print, 64x100 cm

 

 

Impresszum
  • Hungarian Electrographic Art Association/HEAA

    Telefon: +36-1-208-5090
    Mobil: +36-30-612 - 0235
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Kapcsolat:HAász Ágnes elnök
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Mobil: +36-30-657-5206
    MET Galéria 1117 Budapest, Bölcső u. 9. fsz. üzletsor 1.

fb art Vimeo Icon 01

Együttműködő partnerek

MKLOGO      ArtKalauz logo s


Médiapartnerek

kepiras header3  sp logo feher jpg  Logo m muhely folyoirat feher  újművészet  ikon  műértő  Dokuweb